Jobcentret i Aabenraa er i mediernes søgelys
I disse dage er der både på Facebook og i JyskeVestkysten mange beretninger om borgeres oplevelser af Jobcentret i Aabenraa – jeg er også blevet interviewet – og som vi altid ved så skriver JV det de vil og giver deres historier den vinkel de selv ønsker.
Jeg har dyb respekt for og er ked af det på de borgeres vegne, som går fra jobcentret med en oplevelse af ikke at være blevet mødt værdigt eller respektfuldt, jeg forklejner overhovedet ikke på nogen på måde deres oplevelser. MEN en jobcentersag har mange sider, og ikke kun borgerens, der er også medarbejderens, forvaltningens, politikkernes og ikke mindst lovgivningens side af samme sag – og så skal vi alle værne respektfuldt om borgerens personfølsomme oplysninger. Det er på den ene side helt naturligt og på den andens side desværre uheldigt, at det “kun” er borgerens side af sagen som kan fremlægges i medierne – hverken medarbejderne eller os som politikkere kan eller for den sags skyld vil, udtale os om enkeltsager.
Det jeg som socialdemokratisk formand for arbejdsmarkedsudvalget kan sige noget om er jobcenterets praksis samt vores politiske holdning og tilgang. Et enigt arbejdsmarkedsudvalget – på tværs af alle partierne, har den holdning at de borgere, ca. 7000 om året som kommer i vores jobcenter SKAL behandles værdigt og i Aabenraa kommune følger vi lovgivningen, uanset om vi er enige i lovgivningen eller ej, og vi råder og anbefaler ALLE til at klage til enten jobcenteret eller ankestyrelsen hvis borgeren ikke er enig i den afgørelse der er truffet eller den sagsbehandling de er blevet mødt med.
Det er den direkte årsag til, at vi i Aabenraa kommune har flere sager i ankestyrelsen end de feste andre kommuner – borgerens retssikkerhed er meget vigtig for os i Aabenraa, og når vi altid gør vores ypperste for at følge lovgivningen er det også vigtigt for jobcentret og for os politikkere, at borgens sag får det udfald der er plads og rum til i lovgivningen.
Aabenraa kommune får medhold i ca. 85 % af de klager der sendes til Ankestyrelsen – de sidste 15 % som sendes hjem til fornyet behandling er oftes fordi der mangler dokumenter eller lignende i sagen før den kan behandles af Ankestyrelsen. I de sager hvor Ankestyrelsen beslutter Aabenraa kommune har taget en forkert beslutning ændre vi straks afgørelsen over for borgeren. I 2024 afgjorde jobcentret i Aabenraa ca. 15.000 sager – deraf blev 329 indklaget til Ankestyrelsen, 104 deraf blev hjemsendt til fornyet behandling eller ændret – og ja egentligt er en forkert afgørelse i princippet en for mange, men hvor der arbejder mennesker med mennesker i så kompliceret og følsomme sager i en så kompliceret lovgivning, sker der fejl og når det sker retter vi det straks – men jeg er nødt til at sige at 104 forkerte afgørelser ud af ca 15.000 synes jeg som formand faktisk er utroligt flot arbejde af medarbejderne på jobcentret.
Jeg får af og til henvendelser fra borgere som ikke forstår jobcentrets afgørelse – jeg går altid i positiv dialog med dem og henviser til vores Borgerrådgiver – og han får heldigvis mange henvendelser fra borgerne i Aabenraa kommune og hjælper dem med deres rettigheder og muligheder, Borgerrådgiveren er en af de vigtigste medarbejder i Aabenraa kommune – vi vægter nemlig borgeres retssikkerhed meget højt og det kan han medvirke til at indfri.
Der er i øjeblikket en tilfredshedsundersøgelse i gang blandt jobcentrets borgere, det er en undersøgelse som KL laver hvert år, jeg giver en tilbagemelding til jer når vi kender resultatet – den seneste undersøgelse viste at over 85 % var tilfredse eller meget tilfredse med jobcentrets behandling. Jeg ved at de borgere som ikke får medhold i deres sag bliver presset max på deres personlige forsørgelsesgrundlag, og jeg kan faktisk godt forstå de bliver frustrert, vrede og ked af det – men vi er ikke herre over beskæftigelseslovgivningen, den er yderst kompliceret og den bliver heldigvis også meget snart ændret, det kommer der snart et indlæg om her i nyhedsbrevet fra mig – er du nysgerrig eller vil du gerne have noget fra dette skriv uddybet, er jeg som altid klar til en dialog.
Mange hilsner fra Dorrit Knudsen